onsdag 6 oktober 2010

4400 böcker.


boksamtal, buss 1 mot frihamnen
,
en något äldre kvinna börjar prata med kvinnan som sitter mitt emot
och läser en bok;


-vad läser du?
-regissören.
-vem har skrivit den?
-alexander ahndoril.
-är den bra?
-nej.
-jasså? men den är rätt omtalad?
-ja. det är därför jag läser den.
-jag ska köpa boken om olof palme som kom ut nyligen. vi har redan 4000 böcker hemma.
-4400. (tillägger hennes man)
-ja, 4400. nej, vi räknade inte alla. vi räknade hur många som rymdes inom en meter och multiplicerade sedan det antalet med resterande meter böcker.
då kom vi fram till den siffran.
och vad ska vi göra med en lägenhet på fem rum när barnen har flyttat?
att få plats med alla böcker i en 2:a blir nog svårt.


3 kommentarer:

  1. ja! jag ville bara börja anteckna samtalet på en gång! speciellt tillvägagångssättet för att räkna ut antalet böcker..;)

    SvaraRadera
  2. Haha, jag undrar om de då räknat supersmala bilderböcker eller tjocka uppslagsverk.

    Ska jag vara helt ärlig så skulle det också vara en metod jag skulle tillämpa för att få en ungefärlig uppskattning på beståndet. Jag vågar inte ens räkna mina böcker där hemma. Och snart dimper det ner två nya här i London...

    SvaraRadera